18 minibuze de ultimă generație, vor circula pe rutele vechilor microbuze din Constanța
CT BUS face următorul pas pentru a consolida poziția municipiului Constanța în topul oraşelor europene care deţin o bază ultramodernă de transport în comun.
CT BUS face următorul pas pentru a consolida poziția municipiului Constanța în topul oraşelor europene care deţin o bază ultramodernă de transport în comun. Achiziția a 18 autobuze de capacitate redusă – 28 de locuri, dintre care 10 pe scaune și 18 în picioare – a fost finanțată cu sprijinul Primăriei municipiului Constanța.
Primăria Constanța și CT BUS au organizat miercuri, 26 august a.c., o conferință de presă, cu prilejul prezentării primului minibuz marca Mecedes Benz, din cele 18 care vor ajunge în parcul auto al transportului în comun din municipiu. Acestea vor prelua fluxul de călători și de pe străzile unde nu au acces mijloacele de transport în comun de dimensiuni mari. Prețul călătoriei rămâne neschimbat, respectiv 1,5 lei.
La întâlnirea cu presa au participat primarul Decebal Făgădău, directorul general al CT Bus, Bogdan Niță, viceprimarul Costin Răsăuțeanu, precum și directorul executiv al Țiriac Auto, Cosmin Cârjeu.
Bogdan Niță, director al CT Bus a precizat că au avut un sprijin serios din partea primăriei și că minibuzele achiziționate sunt vehiculele nemțești, dar construite în România.
El a mai spus ca în anul 2016 RATC avea o datorie de 26 milioane de lei și o cifră de afaceri de 50 de milioane de lei.
Niță a mai spus că a plătit datoria și astăzi are o cifră de afaceri de 100 milioane de lei. Bogdan Niță, a specificat că două treimi din actuala flotă are dotări de ultimă generație.
”Am reușit să achităm datoria foarte mare pe care o aveam către ANAF. E important să avem o continuitate și să livrăm un serviciu de calitate. Aceste vehicule achiziționate vin după ce Consiliul local Constanța a alocat 10 milioane de lei capitalului social. Am făcut o licitație și am reușit să achiziționam. Compania care le-a construit este din București, care a creat, practic, un prototip. Este un vehicul cum nu veți întâlni în nici un alt oraș din județul Constanța sau din alte parte. Este un vehicul care păstrează, practic, tehnologia germană și partea de motorizare, dar toate facilitățile sunt unele de ultimă oră, așa cum noi le-am cerut. Cu ajutorul vehiculelor, traversăm și portul. Orașul este străbătut iar stațiunea Mamaia este dedicată turiștilor. CT BUS este o companie cu oameni. 400 de șoferi lucrează și sunt oameni serioși. Este important pentru noi că am început în 2016 cu MAZ-urile. Două treimi din flota de astăzi sunt noi, cu facilități de ultimă generație. Colaborarea cu Primăria Constanța este una foarte bună“, a declarat Bogdan Niță, directorul CT Bus.
Primarul Municipiului Constanța, Decebal Făgădău a precizat că în anul 2016, în zona de lângă intrarea pe la poarta 1 în Portul Constanța erau clădiri neterminate, o zonă practic abandonată și că acele coșciuge pe roți au dispărut.
"De la cosciugele pe roți, dacă vă amintiți cum erau numite maxi-taxiurile, le înlocuim cu aceste minibus. Vor fi fortați ca cei cu maxi-taxiurile să ridice cota. Am promis că voi inlocui sicriele pe roti cu limuzine. Dotarea geamurilor fumurii este pentru protectia termica. Ce să vezi, la Constanta avem soare. Stăteam și mă uitam la filmulețele de prezentare din spate și încercam să îmi amintesc cum arată în 2016 această zonă. O zonă, practic abandonată, unde din când în când treceau MAZ-urile vechi și maxi-taxiurile care făceau concurență. În 2016, aveam 700 de colegi la RATC nemultumiți. Dar și mii de clienți nemulțumiți. De la 28 milioane datorie si o flota care deraia de la an la an, astazi avem 106 autobuzone noi, in achizitie 24 autobuze electrice, 21 de 12 metri și 20 de 10 metri și, de asemenea de astăzi 18 minibuze, din câte știu eu, unice în România. Operatorii privați nu vor fi foarte fericiți când azi vor vedea aceste minibuze. Vom înlocui sicriele pe roți cu limuzine. Dacă Bogdan spunea ca astazi avem 2/3 flota noua. Studiem piata pentru conversia flotei existente. CT Bus va opera si in zonele limitrofe - la inceput cu Navodari, Mihail Kogălniceanu si Cumpana”, a declarat Decebal Făgădău.
Primarul Decebal Făgădău a afirmat că își dorește ca în mandatul său de primar transportul public să fie prima opțiune a constănțenilor și își dorește ca ceea ce a clădit împreună cu echipa CT Bus în ultimii ani să continue indiferent de ceea ce se întâmplă pe scena politică.
“Visul nostru este ca CT Bus să fie cel mai mare și cel mai puternic operator public regional de transport, iar ambiția mea este ca ceea ce am sădit în acești 4 ani cu fiecare dintre colegii de la CT Bus să meargă mai departe și indiferent ce se întâmplă pe scena politică, în mediul concurențial, ei să rămână la fel de determinați și ambițioși, să fie exigenți cu ei înșiși în primul rând și în al doilea rând cu companie în interesul călătorilor. (…) Îmi doresc ca în mandatul meu de primar transportul public să fie prima opțiune a constănțenilor. Constanța este cu adevărat urbană atunci când prima opțiune este CT Bus”, a declarat Decebal Făgădău.
El a precizat că prețul biletului a rămas neschimbat, fiind de 1,5 lei pentru o călătorie.
“Prețul biletului este 1,5 lei, a rămas neschimbat. Acesta a fost obiectivul meu. Chit că am mărit investiția în companie, prețul biletului nu a crescut astfel încât nu poate spune cineva că nu a mers cu autobuzul pentru că era prețul biletului prea mare. În schimb, am dezvoltat pachete sociale și cine are nevoie de sprijin de la comunitate, îl primește”, a precizat edilul.
Cele 18 autobuze, care au o capacitate de transport de aproximativ 500 de călători pe oră, vor prelua fluxul de călători și de pe străzile unde nu au acces mijloacele de transport în comun de dimensiuni mari.
"Rutele le stabilesc constănțenii. Colegii de la CT Bus au elaborat chestionare și au propus mai multe rute, astfel încât constănțenii să hotărască, constănțenii să aleagă, pentru că, știu, nevoi sunt multe și fiecare ar răspunde în funcție de interesul propriu. Noi oferim un serviciu public care trebuie să răspundă dorinței celor mai mulți dintre noi. Așa că, pe criteriu democratic constănțenii au ales cele două rute pe care vor opera minibuzele CT Bus", a mai declarat edilul Constanței.
Conducătorii auto de la CT Bus au un salariu brut de 3.400 de lei la care se adaugă bonuri de masă de 20 de lei bucată și vouchere de vacanță. Primarul a precizat că în 2016 șoferii RATC aveau 1.600 de lei salariu de încadrare și erau ademeniți de mirajul maxim-taxi.
În prezent, la un concurs pentru ocuparea a 40 de posturi de șofer pentru cele 18 minibuse s-au înscris 100 de persoane, a menționat Făgădău.
Directorul CT BUS a mai spus că vechile autobuze, MAZ-urile, vor fi casate. “Avem peste 100 de MAZ-uri pentru casat. Vor fi listate pe bursă pentru casare. Eu îmi doresc cât mai repede să înlocuim toate MAZ-urile și toți constănțenii sa beneficieze de un astfel de confort”, a mai afirmat Făgădău.
Ele vor asigura legătura între obiective importante, printre care: Casa de Cultură a Sindicatelor; Spitalul Județean; Universitatea Andrei Șaguna; Universitatea Ovidius și Inspectoratul Județean de Poliție, etc.
Cele 18 autobuze Mercedes-Benz (M2, de capacitate mică, EURO 6, faza D) sunt livrate de compania C&I Eurotrans XXI și au dotări de ultimă generaţie, printre care: Motorizare Euro 6; Capacitate cilindrică: 2143 cmc; Lungime: 7.4 m; Lățime: 2.0 m; Înălțime: 2.8 m; Putere: 163 CP (120kW); Cutie automată Mercedes cu 7 trepte – 7G-Tronic; Acces facil prin sistemul cu podea coborâtă; 3 uși de acces (două uși duble și una pentru șofer); Rampe de acces și un spațiu destinat unui scaun rulant pentru persoanele cu dizabilități; Capacitate de 28 de locuri: 10 locuri pe scaun și 18 locuri în picioare; Sisteme de climatizare (sisteme de încălzire, ventilație și condiționare a aerului) Sistem de supraveghere video: 7 camere digitale color, de înaltă rezoluție, 4 la interior și 3 la exterior; Sistem 3D cu camere video pentru numărarea pasagerilor; Sistem audio-video cu display LCD pentru informarea pasagerilor: panouri cu led exterioare față/ lateral/ spate, panou interior, 1 monitor 28.6 inch; Sistem wireless destinat încărcării dispozitivelor mobile, dar și sistem USB Charge 5V – 1 A, cu aceeași funcționalitate; Capabilitate Fleet Management (inclusiv un modul pentru gestiunea traseului, destinației, stațiilor și orarului de circulație, integrat în sistemul AVL existent la CT BUS); Suport de biciclete; WI-FI gratuit pentru călători; Instalații de măsurare și înregistrare a vitezei, cu modul de înregistrare a evenimentelor (cutie neagră); Modul de autodiagnoză și semnalizare pentru facilitarea conducerii autobuzului și de diagnoză pentru mentenanță.
Durata de utilizare este de 10 ani, iar toate costurile de mentenanță pentru o perioadă de 4 ani sau 240 de mii de km sunt incluse în ofertă.
Valoarea totală a investiției făcute de către Primăria Municipiului Constanța este de 8 403 361 lei fără T.V.A, iar valoarea unitară a unui autobuz este de 466 300 lei fără T.V.A.
Procedurile de achiziție au fost demarate la sfârșitul anului trecut, o dată cu emiterea deciziei interne de întocmire a documentației (caietului de sarcini) și s-au încheiat pe data de 19 iunie 2020, când a fost semnat contractul cadru al achiziției.
Cele 18 autobuze Mercedes-Benz M2/M3 de capacitate mică vor opera, pentru început, două trasee noi:
1. Linia “13”:
- Km 5 – bd. Aurel Vlaicu – bd. Lăpușneanu – Carrefour;
Traseu:
- Km 5 (cap linie Auchan) – șos. Mangaliei – str. Mugurului – str. Micșunelelor – str. Pandurului – str. Liliacului – b-dul Aurel Vlaicu – str. Dezrobirii – str. Soveja – bd. Lăpușneanu – bd.Aurel Vlaicu - Campus Universitar – bd. Tomis - Carrefour – Selgros – Dedeman ( strada paralelă cu bd. Tomis) – bd. Tomis – bd. Aurel Vlaicu - bd. Lăpușneanu - str. Soveja – str. Dezrobirii – bd Aurel Vlaicu - str. Liliacului - str. Pandurului - șos. Mangaliei – Km 5 (cap linie Auchan).
2. Linia “14”:
- Zona Industrială - Sat Vacanță – Complex Comercial VIVO
Traseu:
- Zona Industrială – str. Industrială – str. Cumpenei – str. Dezrobirii - str. Eliberării - str. Ion Luca Caragiale – bd.Lăpușneanu - str. Nicolae Iorga – bd. Mamaia – str. Ion Rațiu – str. Unirii – bd. Mamaia – Campus Universitar – bd. Aurel Vlaicu - Complex Comercial Vivo – bd. Aurel Vlaicu - Campus Universitar – bd. Mamaia - str. Ion Rațiu – str. Poporului - str. Secerisului - b-dul Lăpușneanu - str. Ion Luca Caragiale - str. Eliberării – str. Dezdrobirii – str. Cumpenei – Zona Industrială.
Achiziționarea celor 18 autobuze Mercedes-Benz M2 de capacitate mică reprezintă un pas important înainte pentru modernizarea transportului în comun din municipiul Constanța.
Primăria Municipiului Constanța, în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice şi cu Administrația Fondului pentru Mediu a aplicat şi pentru achiziţia a 41 de autobuze electrice, care vor îmbina performanţa tehnologiei de ultimă oră cu protecţia mediului înconjurător.
Noua bază de transport în comun creează toate condițiile necesare deplasării constănțenilor în condiții de siguranță, confort și timp bine definit între stații.