ANAT îi cere demisia ministrului Turismului. Ministerul respinge punct cu punct acuzațiile aduse de ANAT.

Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România consideră că este nevoie de o schimbare urgentă la conducerea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, ministrul Daniel Cadariu.

ANAT îi cere demisia ministrului Turismului. Ministerul respinge punct cu punct acuzațiile aduse de ANAT.


Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România consideră că este nevoie de o schimbare urgentă la conducerea Ministerului Antreprenoriatului și Turismului, ministrul Daniel Cadariu fiind acuzat că a ratat până acum toate obiectivele majore asumate la începutul mandatului pentru zona de turism.

ANAT este de părere cu Daniel Cadariu nu și-a îndeplinit niciun obiectiv major asumat în zona turismului, ba din contră sectorul a avut de suferit anul acesta, analizând statisticile și cifrele după sezonul estival.
I-am oferit un răgaz suplimentar pentru a vedea, într-un final, vreo urmă de concretizare a tuturor promisiunilor făcute, încă de la preluarea mandatului, reprezentanţilor industriei de turism şi HORECA, ce-i drept, într-o manieră mult mai abilă şi convingătoare decât predecesorii săi.
Cu toată aprecierea pentru deschiderea la dialog şi abilităţile de comunicare ale d-lui ministru Cadariu, nu putem, totuşi, să nu avem nicio reacţie când, 9 luni mai târziu, nimic din cele discutate nu s-a pus în practică”, arată ANAT.
Ministrul a constituit grupuri de lucru cu reprezentanţi din toate domeniile din subordine, a mers în turnee prin ţară, pentru ca în final să se stingă, ”lăsând în loc mulţi secretari de stat, fără expertiză în turism, care nu au resursele necesare să finalizeze teme atât de dificile cum sunt cele generate de pandemie, conflictul militar sau criza energetică”.
Reprezentanţii agenţiilor de turism prezintă şi opinia asupra mandatului ministrului din perspectiva realizărilor.
Deşi ANAT, împreună cu celelalte asociaţii şi patronate din domeniu, au iniţiat discuţii şi întâlniri pe tema lansării schemei Horeca2 încă de la începutul anului, arătând cu cifre concrete necesitatea reluării acestei scheme de ajutor pentru IMM-uri, am fost duşi cu vorba timp de 9 luni, până când a trecut termenul de 30 iunie 2022, dată la care Cadrul temporar privind ajutoarele de stat acordate în contextul pandemiei de Covid-19 a expirat, făcând imposibilă finanţarea schemei din fondurile europene dedicate acestui program”, arată ANAT.
Referitor la târgurile de turism, ANAT consideră că ministerul nu a reuşit încă să găsească o cale de înţelegere cu Consiliul Concurenţei, astfel încât agenţiile care promovează România să poată să participe gratuit în standul naţional al României de la târgurile internaţionale sub sigla proprie, obligându-le să participe sub umbrela asociaţiilor din care fac parte.
Litoralul românesc. Vara 2022 a fost marcată de campaniile negative duse împotriva litoralului românesc, ceea ce a dus la scăderi semnificative ale vânzărilor pentru turismul intern şi cu precădere pentru litoral. Deşi am solicitat sprijin şi ieşiri publice ale d-lui ministru, domnia sa nu a considerat că este o problemă suficient de importantă încât să întreprindă vreo acţiune de sprijin”, mai precizează ANAT.

Reacția Ministerului Antreprenoriatului și Turismului
Finalizarea schemei de ajutor de stat HoReCa şi finalizarea plăţilor restante din Măsura 2 reprezintă o parte din demersurile echipei Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT) care au fost derulate în sprijinul industriei din turismul românesc, în cele nouă luni de activitate, informează reprezentanţii ministerului de resort.
Ministerul Turismului a făcut unele precizări, într-un comunicat, ca urmare a informaţiilor transmise de către prim-vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea.
În cele 9 luni de activitate a Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului, enumerăm o parte din demersurile echipei acestei instituţii, care au fost derulate în sprijinul industriei din turismul românesc”, se precizează în comunicat.
Printre demersurile menţionate în sprijinul turismului românesc se află finalizarea schemei de ajutor de stat HoReCa. „Prin această schemă s-a făcut o infuzie de 426,6 milioane euro în industria HoReCa, din care agenţiile de turism şi tur-operatorii au beneficiat de plăţi în valoare totală de 132 milioane de euro”, se precizează în comunicatul MAT.
Un alt demers menţionat este finalizarea plăţilor restante din Măsura 2 – capital de lucru pentru firmele afectate de Covid-19, prin efectuarea modificărilor legislative necesare şi prelucrarea dosarelor restante. „Prin această schemă s-a făcut o infuzie de capital pe M2 de 370.000.000 euro în industria HoReCa (aprox. 42% din bugetul plătit pe această măsură), din care agenţiile de turism şi tur-operatorii au beneficiat de plăţi în valoare totală de 30.000.000 euro”, subliniază reprezentanţii ministerului.
Totodată, prin schemele de ajutor de stat derulate de MAT (atât HoReCa 1 cât şi M2), s-au făcut plăţi către HoReCa în valoare de 796,6 milioane de euro, agenţiile de turism şi tur-operatorii care sunt reprezentaţi chiar de ANAT au beneficiat în total de plăţi în valoare de 162 milioane de euro, suplimentar faţă de şomajul tehnic asigurat de Guvernul României şi de programul Kurzarbeit.
Reprezentanţii ministerului amintesc de reintroducerea voucherelor de vacanţă, îndeplinită încă din primele săptămâni de mandat. „Măsură care va însuma, pentru cei 5 ani prevăzuţi de lege, 1,74 miliarde de euro cu scopul de a susţine refacerea capacităţii de muncă, dar şi dezvoltarea turismului intern”, se mai spune în document.
Conform informaţiilor furnizate de Ministerul Finanţelor, 252 de milioane de euro deja au fost distribuite prin voucherele de vacanţă doar anul acesta.
Pe de altă parte, se precizează reglementarea procedurii de clasificare a unităţilor de cazare deţinute de persoane fizice pentru a reuşi astfel să asigure o concurenţă loială în piaţă, precum şi pentru asigurarea protecţiei turiştilor, dar şi diseminarea logo-ului turistic, prin afişarea acestuia în interiorul unităţilor clasificate din domeniul turismului.
Totodată, reprezentanţii Ministerului Turismului amintesc de îndeplinirea primul jalon din PNRR aferent reformei „Operaţionalizarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei” şi anume cartografierea destinaţiilor optime în care să se dezvolte aceste OMD-uri, jalon care avea termen limită de îndeplinire trimestrul I.
De asemenea, se face referire la OUG privind unele măsuri de eficientizare a activităţii turistice aferente sezonului estival 2022 – plaje nou construite. Ministerul Turismului precizează actualizarea cadrului legal privind dezvoltarea Organizaţiilor de Management ale Destinaţiilor (OMD) pentru a răspunde solicitărilor industriei de profil şi care să conducă la profesionalizarea managementului de destinaţie printr-un parteneriat între mediul public şi cel privat – Jalon în PNRR cu termen trimestrul III îndeplinit, deşi avea termen trimestrul III pentru a fi îndeplinit.
Totodată, MAT doreşte să răspundă observaţiilor evidenţiate în comunicatul de presă al prim-vicepreşedintelui Alin Burcea, care nu a fost asumat de către toţi membrii ANAT.
În ceea ce priveşte schema de ajutor de stat HoReCa 2, care avea ca scop compensarea pierderilor cauzate de Covid în 2021, raportat la 2019, MAT precizează că a realizat cadrul legal primar încă din februarie 2022, iar implementarea acestei măsuri a depins exclusiv de rectificarea bugetară.
La acest moment, MAT are 50 milioane lei pentru a demara schema de ajutor de stat, ca urmare a OG nr. 19/2022 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022. Până la această oră, ANAT a participat la 2 întâlniri organizate de către MAT şi de către Guvernul României pentru a încadra HoReCa 2 pe cadrul temporar Ucraina”, se arată în comunicat.
Referitor la realizarea Fondului de garantare pentru despăgubirea integrală a pachetelor de turism, MAT menţionează că Guvernul României a transpus încă din 2018 directiva privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, precum şi pentru modificarea unor acte normative prin OUG nr. 2/2018.
Aceasta defineşte foarte clar fondul de garantare a pachetelor de călătorie ca fiind o schemă privată de garantare în domeniul turismului, care are ca scop protejarea călătorilor care au achiziţionat pachete de servicii de călătorie sau servicii de călătorie asociate de consecinţele insolvenţei agenţiei de turism organizatoare sau a comercianţilor”, precizează sursa citată.
MAT menţionează că se va implica pentru facilitarea dialogului, în speranţa unei implementări mai rapide a acestei prevederi, chiar dacă reprezentanţii mediului privat nu au o viziune unitară.
Referitor la Modificarea OG nr. 2/2018, reprezentanţii Ministerului Turismului afirmă că actul normativ care guvernează activitatea agenţiilor de turism, OG nr. 2/2018 reprezintă transpunerea directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie şi serviciile de călătorie asociate, nereprezentând astfel o politică publică adoptată de România la iniţiativa noastră, ci chiar o obligaţie de reglementare a acestui domeniu, obligaţie ce decurge din calitatea noastră de stat membru al UE.
În legătură cu promovarea incoming-ului, echipa tehnică a ministerului, împreună cu structurile asociative, reprezentând agenţiile de turism, au perfectat o schemă de ajutor de stat care va permite stimularea turismului de incoming.
Această schemă a fost în premieră pusă pe circuitul de avizare şi ne bucurăm să anunţam că nu există blocaje până în acest moment, MAT obţinând toate avizele premergătoare necesare, conform legislaţiei în vigoare, iar memorandumul pentru încadrarea în politicile fiscal bugetare a acestui program de stimulare a incomingului a fost transmis către Ministerul Finanţelor, urmând să ajungă în şedinţa de guvern cât mai curând”, precizează reprezentanţii ministerului.
În ceea ce priveşte târgurile de turism, având în vedere că participarea operatorilor de turism la târguri este considerată că intră sub incidenţa legislaţiei de ajutor de stat, MAT a transmis către Comisia Interministerială pentru Ajutor de Stat propunerea de procedură de implementare a schemei de ajutor de stat.
Referindu-se la Litoralul românesc, MAT precizează că a promovat prin toate mijloacele de comunicare litoralul românesc şi a reglementat inclusiv modalitatea de închiriere a plajelor nou create.
Pe listă este menţionat şi bugetul de promovare al României. „Deşi bugetul transmis de ANAT în comunicatul publicat este eronat, am dori să subliniem faptul că MAT depune eforturi pentru creşterea bugetului pentru promovarea destinaţiei România. Ministerul Finanţelor este un partener cu care colaborăm pentru atingerea obiectivului şi care este responsabil cu politica bugetară şi fiscală a României”, se mai spune în comunicat.
Referitor la Organizaţiile de Management al Destinaţiilor, Ministerul Turismului precizează că reforma a fost demarată prin aprobarea a OUG nr. 86/2022 pentru completarea şi modificarea OG nr. 58/1998.
Acest act normativ este rezultatul unor sute de ore de consultări în cadrul unui grup de lucru constituit de MAT împreuna cu reprezentanţii întregii industrii de turism, dar şi reprezentanţi ai structurilor asociative ale autorităţilor publice locale. Subliniem că textul este agreat de toţi aceşti parteneri ai MAT şi că răspunde recomandărilor formulate de OCDE printr-un studiu realizat anterior în România şi răspunde rigorilor impuse prin PNRR”, se mai spune în document.
MAT menţionează că este alături de agenţiile de turism şi va parcurge toate procedurile pentru identificarea de soluţii care să încurajeze afacerile sustenabile şi care arată respect faţă de turişti.