Grindeanu: Ne-am dori ca Austostrada Unirii să fie continuată până la Chișinău și Odesa

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat joi cu Andrei Spînu, ministru al infrastructurii în Republica Moldova, despre cum ar putea fi dezvoltat parteneriatul pe toate sectoarele de transport.

Grindeanu: Ne-am dori ca Austostrada Unirii să fie continuată până la Chișinău și Odesa


Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat joi cu Andrei Spînu, ministru al infrastructurii în Republica Moldova, despre cum ar putea fi dezvoltat parteneriatul pe toate sectoarele de transport.

După întrevederea cu omologul său, Sorin Grindeanu a anunțat că România și Republica Moldova vor colabora mult mai strâns în domeniul infrastructurii, precizând că discuția a vizat modalitățile de dezvoltare a parteneriatului „pe toate sectoarele”.
„România și Republica Moldova vor colabora mult mai strâns în domeniul infrastructurii! Am discutat astăzi cu omologul meu din Republica Moldova, Andrei Spînu, despre cum ne putem dezvolta parteneriatul pe toate sectoarele de transport!”, a scris ministrul Transporturilor, pe Facebook.
El a precizat că a propus să se întrunească în februarie Comisia Mixtă bilaterală pentru coordonarea tuturor activităților referitoare la proiectarea şi construirea Podului peste Prut de la Ungheni.
„Am convenit asupra necesității de a identifica și alte proiecte transfrontaliere eligibile prin fonduri europene (CEF). Acestea ar putea fi depuse la următorul apel de aplicare, care va fi lansat în luna septembrie a acestui an. În prezent sunt deja identificate trei propuneri: construcția Podului de la Ungheni (proiect aprobat în luna decembrie 2022); construcția infrastructurii de acces la acest pod care să includă un punct de trecere a frontierei (pe teritoriul Republicii Moldova) și modernizarea DJ 249 pentru asigurarea descărcării și conexiunii cu infrastructura existentă (pe teritoriul României); asigurarea conexiunii rutiere Albița (România) – Leușeni (Republica Moldova)- pentru care aplicația va fi depusă în perioada septembrie 2023 – ianuarie 2024”, a adăugat Sorin Grindeanu.
Grindeanu a vorbit și despre posibilitatea de a extinde Autostrada Unirii spre Chișinău și Odesa.
„În domeniul rutier, ne-am dori ca Autostrada Unirii (A8) să fie continuată până la Chișinău (Republica Moldova) și Odesa (Ucraina). Am abordat și subiectul modernizării și construcției mai multor poduri rutiere transfrontaliere peste Prut: Podul de la Sculeni (Sculeni); Podul Oancea (Cahul); Podul Albița (Leușeni)- pod nou; Podul Răducăneni (Bărboieni)- pod nou; Podul Bumbăta (Leova)- pod nou; Podul Fălciu (Leca /Cantemir)- pod nou”, a continuat oficialul.
A fost luată în discuție și infrastructura feroviară.
„În domeniul infrastructurii feroviare am discutat despre extinderea liniei de cale ferată cu ecartament larg până la Stația Nicolina. Astfel, trenurile ar putea circula pe cale ferată cu ecartament larg pe relația Ungheni – Cristeși Jijia – Socola- Nicolina. Un punct de interes comun este și reabilitarea coridorului feroviar Iași (Aeroportul din Iași) – Ungheni- Chișinău (Aeroportul din Chișinău)- Odesa, prin finanțare obținută de la Banca Mondială”, a precizat Sorin Grindeanu.
„În contextul conflictului armat din Ucraina, am reamintit că, în septembrie 2022, au fost finalizate lucrările pentru repunerea în funcțiune a liniei de cale largă din frontiera cu Republica Moldova (Giurgiulești) până la silozul de la dana portuară Galați. Linia cu ecartament larg permite încărcarea și descărcarea directă a vagoanelor ucrainene, fără transbordare, care circulă pe relația Galați (RO) – Giurgiulești (R.Moldova) – Reni (Ucraina)”, a mai afirmat el.
Cât despre domeniul aerian, Sorin Grindeanu spune că el și omologul său din Republica Moldova au vorbit despre posibilitatea de a crește numărul de frecvențe ale operatorilor aerieni români pe segmentul București – Chișinău – București, precum și despre diversificarea destinațiilor prin operarea unor noi curse de pe mai multe aeroporturi internaționale din România.