Timișoara a primit trofeul MĂRUL DE AUR, pentru promovarea turismului prin programul Capitala Culturală
Federația Internațională a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism a acordat Timișoarei trofeul „MĂRUL DE AUR”, considerat echivalentul premiului Oscar, pentru promovarea turismului prin programul TM2023.
Trofeul "Mărul de Aur" al Federaţiei Internaţionale a Jurnaliştilor şi Scriitorilor de Turism (FIJET), considerat a fi echivalentul premiilor "Oscar", "Pomme d'Or" sau "Golden Apple", a fost înmânat, vineri, oraşului Timişoara, Capitală Europeană a Culturii 2023, în prezenţa membrilor Comitetului Executiv al FIJET, reprezentanți ai industriei turistice, precum şi a membrilor Clubului Presei de Turism FIJET România.
Primarul Timișoarei, Dominic Fritz a declarat că acordarea acestui titlu reprezintă un stimul pentru a merge mai departe pe calea promovării Timişoarei, cu istoria ei, cu valorile şi cu potenţialul său, pentru că este foarte important să fie auzită vocea oraşului şi imaginea cetăţii să fie şi mai vizibilă nu doar în România, ci pretutindeni, în lume.
”Mă simt onorat să primesc acest premiu în numele orașului, o distincție care ne bucură și, în același timp, ne impulsionează să promovăm mai departe povestea Timișoarei, o poveste bazată pe valorile sale incontestabile: diversitatea, inovația, curajul. Trăim într-o lume în care este din ce în ce mai dificil să construim punți de legătură între oameni, de aceea cred că valoarea călătoriilor, a turismului și a ospitalității nu a fost nicicând mai importantă. Avem nevoie de parteneri, de aliați, în transmiterea în întreaga lume a valorilor Timișoarei și cred că Federația Internațională a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism este unul dintre promotorii ideii, care există de mii de ani, și anume că este bine să călătorim, să vizităm alte țări, să cunoaștem alte culturi, alți oameni, cu poveștile și perspectivele lor și, în acest fel, să ne dezvoltăm complet ca membri ai aceleiași familii, umanitatea. Timișoara se străduiește să promoveze exact această idee pe termen lung, calitatea de Capitală Culturală a Europei fiind doar un puternic început”, a declarat Dominic Fritz, cu ocazia primirii distincției ”Mărul de aur”.
Considerat echivalentul premiului Oscar din cinematografie, „Mărul de Aur”, „Pomme d’Or” sau „Golden Apple” este acordat unei organizaţii, unui oraş sau unei personalităţi, în semn de recunoaştere a demersurilor pentru promovarea și dezvoltarea turismului. Câştigătorii sunt selectaţi în urma analizei dosarelor de candidatură şi a votului dat de un juriu alcătuit din membri FIJET.
”Acest trofeu devenit tradiție de peste 50 de ani se acordă unui oraș ori unei regiuni, destinații turistice, și este înmânat primarului sau reprezentantului acelei destinații din partea autorităților publice. Mărul de Aur revine unei destinații turistice care știe să se promoveze și care dezvoltă un turism durabil, sustenabil. Timișoara ne-a convins de acest lucru și sunt sigur că are un viitor turistic frumos și durabil. Și o spun nu doar în nume propriu, ci ca reprezentant al Federației breslei jurnaliștilor de turism din toată lumea”, a subliniat Tijani Haddad, președintele Federației Internaționale a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism (FIJET).
”În primul rând, îi mulțumesc Timișoarei că în 1989 ne-a redat libertatea și îi felicit pe timișoreni pentru obținerea titlului de Capitală Culturală a Europei în 2023. Această reușită remarcabilă, alături de obținerea trofeului Mărul de Aur, se datorează bunei colaborări între autoritățile locale și reprezentanții industriei turismului, transportatori, instituții de cultură și de spectacole, muzee și multe altele. Timișoara este un oraș cosmopolit. Ne mândrim că este un oraș românesc, dar aparține în egală măsură Europei precum și lumii întregi. Ne onorează faptul că și FIJET a contribuit la promovarea acestui oraș și sunt sigur că deși Timișoara are un trecut frumos, va avea un viitor și mai frumos și, evident, turistic”, a declarat Ștefan Baciu, președintele Clubului Presei de Turism – FIJET România.
Primele trofee ”Mărul de Aur” au fost acordate în anul 1971. Atunci au fost recompensate Sicilia, parcul de distracţii Efteling, cu reprezentări ale unor poveşti cu zâne, din Ţările de Jos şi Bokrijk, un complex de parcuri şi muzee, aflat lângă oraşul belgian Genk. Bokrijk este cunoscut pentru muzeul său în aer liber, care prezintă istoria vieţii rurale printr-o impresionantă colecţie de clădiri vechi de pe tot cuprinsul provinciei Flandra.
În toamna anului trecut, FIJET a acordat două trofee „Mărul de Aur”, unul orașului Novi Sad (Serbia), celălalt orașului Izmir (Turcia). Înainte de pandemie, în 2019, orașul Oradea a fost recompensat de FIJET cu „Mărul de Aur”. Din 1971 și până în prezent, FIJET a conferit 69 de astfel de trofee, de mârimi și forme diferite, regula fiind că într-un an pot fi acordate cel mult trei Mere de Aur.
Simion Giurcă, directorul executiv al Asociației pentru Promovarea Timișoarei a menționat: „Mulțumesc, în primul rând, FIJET România pentru susținere și implicare în acest proces și de asemenea muțumim FIJET-ului internațional pentru că ne-a oferit acest trofeu! Noi ne dorim foarte mult să impunem Timișoara ca o destinație nu numai pentru business travel, ci vrem să o poziționăm tot mai mult și tot mai bine ca o destinație de leisure, ca un oraș smart, al inovării. Şi mi-aș dori ca românii să vină să descopere acest colţ vestic al țării, care este românesc, dar este și puțin altfel, pentru că noi, timișorenii, cu spiritul nostru rebel, care a născut și Revoluția de la 1989, ne-am dorit întotdeauna să ne reinventăm. Să nu uităm de unde am plecat și de faptul că orașul a fost clădit pe multiculturalitate, să nu uităm că este efortul de secole al unor oameni proveniţi din diferite părți, de diferite naționalități, culture și religii”.
40 de jurnaliști, membri ai Federației Internaționale a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism (FIJET) din România și din alte țări, au fost prezenți la acest eveniment.
Federația Internațională a Jurnaliștilor și Scriitorilor de Turism, cunoscută sub acronimul FIJET, este una dintre cele mai vechi asociații mass media din lume, cu o istorie de peste 65 de ani. FIJET a fost fondată la Paris, la 2 decembrie 1954, sub numele de „Fédération Internationale des Journalistes et Ecrivains du Tourisme”, de către un grup de inițiativă alcătuit din scriitori de turism din Franța și Belgia, cărora li s-au alăturat alți jurnaliști și scriitori de turism din Grecia, Italia și Marele Ducat al Luxemburgului. În prezent, FIJET are peste 30 de asociaţii naţionale afiliate, printre care şi Clubul Presei de Turism FIJET România.